Weboldal fordítása, valóban elengedhetetlen lépés?

2020. augusztus 21.
2868
Weboldal fordítás

Akad még, hogy nincs szükség a magyar tartalom fordítására, viszont globalizált és multikulturális környezetünkben egyre hangsúlyosabbá válik a többnyelvű tartalmak feltöltése, de természetesen a többnyelvű weboldal iránti igény függ attól is, kik tartoznak a célcsoportunk közé.

Amennyiben egy vállalat csak hazai szintre termel, vagy szolgáltat, akkor elegendő lehet a magyar nyelv opció is. Olyan speciális szakma, mint weboldal fordító nem létezik, viszont vannak olyan esetek, amikor az iroda vagy egyéni fordító csak erre fókuszál.

Az oldal fordítása mellett érdemes kiemelni egy szükséges alapfogalmat, ez pedig a lokalizáció. Ez a folyamat azt jelenti, amikor a fordítást kiegészítik a célnyelv/célpiac országának helyi és kulturális sajátosságaival. Jellemzően mértékegységek (dkg, gallon stb.) és adott országban jellemző ételeknél-italoknál találkozhatunk ennek tipikus esetével. Találkozhatunk még a szoftverlokalizáció, weboldallokalizáció fogalmával, de ugyanolyan elengedhetetlen bizonyos marketingszövegek esetében.

KAPCSOLAT

LOKALIZÁCIÓ ÉS SEO KAPCSOLATA


A lokalizáció fogalmát korábban már ismertettük, viszont nézzünk meg egy másik, szintén weboldalakkal kapcsolatos alapfogalmat, ez pedig a SEO (search engine optimization).

A keresőoptimalizálás, azaz SEO, a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti a hagyományos (normál), azaz a nem fizetett keresési eredményekben. Általánosságban minél előbb és többször jelenik meg egy oldal a találati listában, annál több látogatást szerez a kereső használóitól. A SEO különböző területeket célozhat meg, mint például a képkeresés, videókeresés, helyi keresés vagy tudományos keresés, újságcikk-keresés, avagy iparág-specifikus keresés.

Internetes marketing stratégiaként a SEO figyelembe veszi a keresőmotorok működését, az emberek keresési szokásait, a keresési szavakat, kifejezéseket vagy kulcsszavakat, a célközönség preferált keresőit. Egy weblap optimalizálása állhat a tartalmának szerkesztéséből és a HTML-kódjának szerkesztéséből, a kulcsszó relevanciájának növelése és az indexelés megkönnyítése érdekében.

oldal fordítása hozzá értó szakemberek, weboldal fordító által

FÉLRESIKERÜLT WEBOLDAL-ELEMEK


Egy márka nevét, de leginkább a szlogent – azaz marketingkommunikációs üzeneteket – nemzetközi piacra vezetni nem könnyű feladat. Természetesen ezek az üzenetek nemcsak a weboldalon jelennek meg, de mindenképpen nyomot hagynak a fogyasztóban, így érdemes nagy hangsúlyt fektetni arra, hogy az oldal fordítása is megfelelően legyen elvégezve.
Rengeteg ilyen példát tudnánk világmárkákat illetően hozni;

  • a Pepsi egyik reklámkampányában a Come alive with the Pepsi generation szlogennel akart a kínai piacra betörni a hatvanas években, elég nagy bukta lett belőle, hiszen a kínaiaknak ez kb. ennyit jelentett: A Pepsi feltámasztja a halott rokonaidat.
  • Akad szép számmal éttermek esetében is „kreatív fordítás” mind a weboldalon, mind az étlapon. Ilyen, amikor a rizibiziből „risipisi”, a szecsuáni fűszerből Széchenyi fűszer lesz, a betyárlevesből pedig „outlaw soup”, de számomra a legkedvesebb – ha lehet ilyet mondani ebben az esetben az, amikor a túrómousse-ból túró mouse lesz.

Gondoljunk csak bele, mit érezne az a külföldi rokon, barát ismerős, ha ezekből az ételekből kellene választania. Milyen kép jelenne meg a fejében?
A megoldás nem feltétlenül a – mondjuk külön ilyen szakma nem is létezik – a titok inkább az, ismerjük a célcsoportunk, célországunk szokásait, nyelvét ezt pedig a fordításért felelős szakember felé jelezzük (célcsoport, célország). A weblap fordító szakembere csak bizonyos mértékig lehet „varázsló”. A weboldal fordítása nagyon fontos lépés, de ennél is pontosabb az alapos munka, hiszen az Internet nehezen felejt, így egy-egy baki is hosszú ideig gyarapítja az internetes tartalmak táborát.

Forrás: https://karrierplusz.jobline.hu/allaskeresok/uzletifelreforditasok

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása